Kwiecień 8, 2018 11:45 am
Kto zasługuje na szczególne wynagrodzenie? Za co płacą pracodawcy? Autorzy badania „Praca, Moc, Energia w polskich firmach” podejrzewają, że niekoniecznie za efektywną pracę.
Badanie dotyczące stylu pracy i zarządzania własną energią – którego kolejna edycja niedawno ruszyła – ma pokazać, jaki procent pracowników nie trzyma się ustalonego planu dnia i swoich priorytetów, a jednocześnie jak często ma zadania przerywane przez maile, telefony czy pytania kolegów. Tego typu niekorzystne nawyki związane z wykonywaniem obowiązków zawodowych dla każdej firmy oznaczają konkretne straty. Można je łatwo policzyć, np. mnożąc stawkę godzinową przez czas, jaki statystyczny pracownik spędza na ponownym skupieniu uwagi na zadaniu po tym, jak został od niego oderwany, np. przez telefon (średnio ponowne skupienie uwagi zajmuje od 10 do 25 minut).
– Osoby, które potrafią dobrze zarządzać swoją energią, są zwykle bardziej opanowane, wytrwałe, skoncentrowane na zadaniach, łatwiej dostosowują się do zmieniających się sytuacji – mówi Małgorzata Czernecka, szefowa Human Power i inicjatorka badania. – Posiadają tym samym kompetencje wspomagające, umożliwiające im maksymalne korzystanie z umiejętności, wiedzy i talentów bezpośrednio związanych z ich stanowiskiem pracy. Pracodawcy powinni umieć identyfikować takich ludzi i tworzyć środowisko, które nie sabotuje ich efektywności.
Firmy, które zdecydują się na przeprowadzenie badania „Praca, Moc, Energia w polskich firmach” wśród swoich pracowników, otrzymają diagnozę poziomu ich efektywności. Dowiedzą się, na ile pracownicy spędzają czas na sprawnym i wysokojakościowym wykonywaniu zadań, a na ile na byciu w stanie ciągłego rozproszenia uwagi.
W tegorocznej edycji badania powstaną dwa raporty ogólnopolskie. Pierwszy z typologią liderów i pracowników uwzględniającą ich umiejętności zarządzania energią i efektywnością, drugi dotyczyć będzie najczęstszych źródeł rozproszeń, skutków wielozadaniowości, sabotowania własnej efektywności oraz stylów pracy kadry zarządzającej.
– Bazując na uwagach osób czytających ubiegłoroczny raport, a także na obserwacjach naszych ekspertów prowadzących szkolenia z zarządzania energią, zdecydowaliśmy się na rozbudowanie puli pytań z obszaru związanego z umysłem, czyli energią mentalną. To ona jest kluczowa, jeśli mówimy o wysokiej efektywności – dodaje Małgorzata Czernecka. Wagę tych samych czynników wpływających na efektywność pracy potwierdza również firma Aon, jeden z partnerów badania. – Jak wynika z naszych analiz w ramach projektu Best Employer, jednym z kluczowych czynników mających wpływ na zaangażowanie pracowników jest to, na ile firma jest w stanie stworzyć środowisko sprzyjające efektywnej pracy. Pracodawcy muszą więcej uwagi poświęcić na tworzenie takich warunków pracy, w których pracownik, kiedy jest taka potrzeba, może skutecznie odseparować się od korporacyjnego zgiełku – mówi Magdalena Warzybok, Dyrektor Praktyki Talent, Aon. – Sprzyja to nie tylko zwiększeniu efektywności indywidualnej, ale też kreatywności, czy poszukiwanym przez wszystkie organizacje innowacjom. Mimo skokowego rozwoju technologii nie obserwujemy bowiem symetrycznego wzrostu efektywności pracy. Dlatego przyłączamy się do postulatu dbania o higienę energetyczną pracowników z jednoczesnym praktykowaniem nawyków służących koncentracji.
Tegoroczne badanie „Praca, Moc, Energia w polskich firmach” Human Power realizuje we współpracy z Aon, Kinnarps Polska, Dailyfruits, Uniwersytetem Łódzkim oraz Akademią Leona Koźmińskiego. Firmy zainteresowane udziałem w badaniu zapraszamy do kontaktu: hello@humanpower.pl
O badaniu:
Badanie „Praca, Moc, Energia w polskich firmach. Sześć obszarów, które wpływają na efektywność organizacji” zostało przeprowadzone w 2017 roku przez naszą firmę techniką CAWI (Computer Assisted Web Interview). Ankieta była dystrybuowana wśród pracowników i kadry zarządzającej dużych przedsiębiorstw w Polsce. Na pytania odpowiedziało 1149 osób.